Актуально про головне. Петро Цимідан: «Ми упевнено дивимось у майбутнє»

122

По правді кажучи, загальновідомий вислів: «Гарна та влада, яку не помічають» є дещо суперечливим. Принаймні, влада Лиманської об‘єднаної територіальної громади завжди прагне бути на виду — у кращому розумінні цього слова. Керівному складу Лиманщини притаманна відкрита, доброзичлива атмосфера, тут не роздають пустопорожні обіцянки, котрі ні до чого не зобов’язують, не стрясають повітря гучними гаслами.  

Навпаки, слова представників місцевої влади не розходяться з конкретними справами. До речі, варто нагадати: коли свого часу чинний голова Лиманської ОТГ прийняв рішення долучитись до передвиборчих перегонів, то ключовим пунктом його програми було втілення змін на краще — для усіх і кожного. А відтак виявлену довіру переважної більшості виборців, що віддали голоси за Петра Цимідана, треба справджувати — і Петру Федоровичу це успішно вдається. Він зі своєю командою однодумців вже невдовзі довів, що до влади прийшли справжні професіонали. Пригадаймо не надто далеке минуле: надходження до місцевого бюджету у 2016 році порівняно з 2015-м зросли у 2,6 рази. Це, звісно ж, відкрило «зелене світло» до багатьох соціально орієнтованих проектів у сфері житлово-комунального господарства, медицини, освіти — і загалом дозволило підняти Лиманську ОТГ, між іншим, одну з найбільших в Україні, на якісно новий рівень. Безумовно, тут не можна недооцінювати роль децентралізації, яку українські та зарубіжні аналітики незабаром назвуть однією з успішних реформ з часів набуття незалежності нашою державою.

Утім, і нині у Лиманській об’єднаній територіальній громаді — яка є територією пріоритетного розвитку, анітрохи не зменшують обертів. На підтвердження цих слів наведу лише деякі нещодавні показники. От, приміром, за підсумками минулого року загальна сума фінансових вливань у сферу ЖКГ перевищила 34 млн.грн. Або, наприклад, комунальне підприємство «Зеленбуд» було профінансоване більш ніж на 320 тис.грн. Тож детальніше про ці та інші важливі аспекти поспілкуємось з головою Лиманської ОТГ.

Сьогодні Петро Цимідан — мій співрозмовник. 

Шановний Петре Федоровичу, почнемо, мабуть, з вельми актуального запитання. Які б ви окреслили головні напрямки діяльності на території Лиманської ОТГ за минулий рік?

— Хотілося б зосередити увагу на наступному. З наших успішно завершених проектів можу назвати здачу під ключ дитсадка №6, відкриття загальноосвітньої школи №5 після проведеного там капітального ремонту з реконструкцією. Ці об‘єкти мають дуже привабливий вигляд, вони облаштовані за усіма сучасними стандартами — і, звісно ж, подобаються як батькам, так і дітям. Окрім того, зазнали суттєвих змін навчально-виховний комплекс у Торському, приміщення другого поверху дитячого садочка у Зарічному та низка інших об’єктів дошкільної та освітньої сфери. Усі роботи були виконані за рахунок співфінансування — тобто, кошти виділялись як з державного, так і з місцевого бюджетів.

Але, звісно ж, ми переймаємось не лише вищезгаданим напрямком діяльності. У тому ж 2019 році було придбано новий сучасний апарат УЗД для Центральної районної лікарні. Вартість цього медичного обладнання, якого дуже потребують пацієнти, 1 мільйон 200 тисяч гривень. Окрім того, на забезпечення медикаментами, лікувальним харчуванням хворих на цукровий діабет, туберкульоз, ВІЛ-інфікованих було витрачено понад 3 мільйони гривень. Також завершено капітальний ремонт Центру первинної медико-санітарної допомоги та двох амбулаторій. Загалом сума освоєних коштів на ці потреби перевищила 13 мільйонів гривень. Усі необхідні роботи виконувались за рахунок співфінансування — як з місцевого бюджету, так і з Державного Фонду регіонального розвитку. Також зі спільних джерел — громади, ДФРР та області було спрямовано 9 мільйонів гривень на ремонт приміщення у колишній залізничній лікарні на Північній стороні, де наразі відкрито діагностичний центр. Він оснащений сучасним обладнанням на загальну суму 23 мільйони гривень. Ці кошти були виділені з обласного бюджету.

Що ж, такі цифри і факти не можуть не вражати. А от як би ви охарактеризували ситуацію стосовно змін, що у минулому році торкнулись житлово-комунального господарства?

— Відбулись зміни на краще, а відтак маємо позитивні тенденції щодо цієї вкрай важливої сфери. Зокрема, акцентую вашу увагу на тому, що у 2019 році було відремонтовано чотири дороги, поточний ремонт «завітав» до 12 під’їздів, а капітальний застосовано щодо покрівель восьми житлових будинків. Окрім того, збудовано 7 нових дитячих майданчиків та оновлено 36 існуючих аналогічних об’єктів для розваг малечі. Це лише деякі наочні приклади результативної діяльності як у Лимані, так і у цілому на території Лиманської ОТГ.

Петре Федоровичу, як вам добре відомо, багатьох людей хвилює питання перевезень пільгових категорій пасажирів громадським транспортом.

— Так, звісно, з цим не можна не погодитись. Але мушу зазначити ось що. Два роки тому ми виграли конкурс на здійснення пасажирських перевезень по місту Лиман, придбали новенькі автобуси, і відтоді пасажири, у тому числі й пільгові категорії населення, користуються громадським транспортом, що є у комунальній власності — або, точніше, ним опікується Служба єдиного замовника. Хотів би також зробити наголос на тому, що автобуси СЄЗ задіяні на 35 міських оборотних рейсах щодня. Причому, кожним з цих рейсів можуть скористатись громадяни, які мають право на пільговий проїзд.

Раніше було не так?

— Про що ви говорите! Раніше по місту курсували добряче потріпані автобуси ПП «Луч». Так от, тоді виконувались лише два пільгових рейси — вранці і увечері. Є різниця?

Авжеж, це просто незрівнянні речі. А хто компенсує витрати за проїзд пільговиків?

— Кошти на ці потреби передбачені відповідним положенням і регулярно виділяються з місцевого бюджету. З цим немає жодних проблем, ми зобов’язані іти назустріч людям, які мають право пільгового проїзду у громадському транспорті.

Маю до вас ще таке питання. Оскільки Лиман — місто залізничників, то чимало лиманців та мешканців навколишніх населених пунктів користується приміськими потягами. Який відсоток від витрат регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця» на пільгові перевезення компенсувала місцева влада?

— Тут, без перебільшення, ситуація на всі сто. Якщо хочете дізнатись конкретну цифру, то, будь ласка, я її озвучу. Зокрема, у минулому році залізничники від нас отримали 930 тисяч гривень, що є стовідсотковою компенсацією. Ми розуміємо значущість цього питання, і тому з боку керівництва залізниці до нас немає нарікань.

Шановний пане мер, наскільки я поінформований, керівництво Лиманської ОТГ проводило й проводить досить активну соціальну політику. Чи не могли б ви її проілюструвати конкретними цифрами?

— Будь ласка. Минулого року було виділено 1 мільйон 816 тисяч гривень матеріальної допомоги соціально незахищеним верствам населення. Маються на увазі ті, хто потребує хірургічного втручання через онкологічні захворювання, люди з обмеженими фізичними можливостями, ветерани війни. Іншими словами, зазначену фінансову підтримку отримали 974 мешканця нашої громади. Окрім того, виплачено 424 тисячі гривень ліквідаторам аварії на Чорнобильській АЕС, а також 755 тисяч гривень — учасникам АТО/ООС. До речі, є ще один факт, як то кажуть, в тему. В селі Рубці є у нас прихисток — або, інакше кажучи, будинок для людей похилого віку. Так от, там повністю було завершено капітальний ремонт, замінили меблі, придбали нову побутову техніку — зокрема, сучасні пральні машини. Хіба може бути інакше? Ми повинні дбати про цих людей, покращуючи їхню старість. І хоча хтось з мудреців одного разу сказав, що не існує поняття старості, а є лише поняття смутку, все одно наша мета — робити так, щоб ці люди поважного віку постійно відчували піклування про себе. Тоді й на душі в них буде краще.

Абсолютно згоден з вами, це дуже важливий та гуманний напрямок діяльності. А от скажіть, будь ласка, чи була останнім часом надана підтримка внутрішньо переміщеним особам унаслідок бойових дій на Донбасі?

— Так, ці люди, скривджені долею, не випадають з нашого поля зору. За два роки переселенці отримали квартири для тимчасового проживання — дві двокімнатні і три трикімнатні. Звісно ж, цим не обмежується допомога тим, хто вимушено покинув свої домівки, втратив дах над головою, майно, роботу та звичний, налагоджений роками спосіб життя. Тому існує низка інших проектів, спрямованих на те, аби сприяти інтеграції переселенців в нашу громаду. До речі, хотів би також зазначити: ми активно допомагаємо й дітям-сиротам. Для них за останній період було придбано 35 квартир під ключ, ще одну подарував пенсіонер — і цей факт доброчинності, як відомо, висвітлювався у багатьох засобах масової інформації — у тому числі й на шпальтах «Лиманської Сторони».

Петре Федоровичу, вам також добре відомо, що преса неодноразово переймалась темою розвитку спорту у Лиманській ОТГ, і не є секретом факт запланованого будівництва фізкультурно-оздоровчого комплексу. На якій стадії зараз перебуває цей проект? 

— Вже виділена відповідна земельна ділянка, на завершальному етапі розробка проектно-кошторисної документації. Про загальну вартість зазначеного проекту поки що говорити зарано. Але попутно зверну увагу ось на що: вже розпочато реконструкцію площі Незалежності — улюбленого місця проведення дозвілля для лиманців та гостей нашого міста. З обласного бюджету на вказані цілі було виділено 26 мільйонів гривень.

І все ж будемо сподіватись, що у перспективі «спортивний» проект матиме успішне завершення. А на яких додаткових ключових моментах ви зосередили б увагу? 

— У минулому році була схвалена наша заявка на участь у одному з міжнародних проектів щодо економічної підтримки Сходу України. Підписано відповідний меморандум щодо будівництва на території нашої громади екологічно чистої сортувальної лінії з переробки побутових відходів. Коли цей перспективний проект стане реальністю і відбудеться запуск вищезгаданої лінії, то необхідність у сміттєвому полігоні відпаде сама по собі. Що й зрозуміло, адже незаперечну перевагу отримають новітні технології. Це, як то кажуть, вимога часу.

До речі, широкому загалу добре відомо ще про один проект, який вирізняється своєю амбітністю та значущістю. Йдеться про Індустріальний парк.  

— Згоден з вами, цей проект, дійсно, заслуговує на особливу увагу. По ньому вже розроблено проектно-кошторисні документації — з електро-, водо- та газопостачання. Також є концепція вказаного проекту — і, звісно ж, він зареєстрований у Державному реєстрі Міністерства економіки України. Для створення Індустріального парку відведена земельна ділянка загальною площею 27 гектарів. У цьому році вже є технічне завдання і готується відповідна проектна заявка, згідно з якою очікується виділення 10,2 мільйона гривень Державним Фондом регіонального розвитку, але на умовах співфінансування — тобто, певна частка від зазначеної суми буде внесена з бюджету громади. Ви, напевне, поцікавитесь, яка саме частка від зазначеної суми мається на увазі? Це питання вирішуватиметься на одній з чергових сесій міської Ради.

Пане мер, скажіть, будь ласка, які об’єкти мають стати невід’ємною частиною майбутнього Індустріального парку?

— Зважте, передусім, на наступне: тут багато що залежить від інвесторів. Наразі нашим пріоритетним завданням є підведення необхідних комунікацій, про які вже говорилось раніше — з електро-, водо- та газопостачання. Індустріальний парк має містити у собі різнопрофільні підприємства з випуску брендової продукції. Якщо стисло, це повинен бути потужний комплекс з широко розвиненою інфраструктурою та транспортною мережею. Безумовно, особливого шарму тут додає місце розташування майбутнього Індустріального парку — наша мальовнича Лиманщина з її неповторними краєвидами.

Що ж, нехай цей проект у найближчій перспективі втілиться в реальність. А тепер, Петре Федоровичу, пропоную поговорити безпосередньо про плани, що намічені на поточний рік. 

— Дивіться, тут варто звернути увагу на наступне. У цьому році є задум завершити реконструкцію площі Незалежності, яка, поза сумнівом, стане головною окрасою Лиману, суттєво підвищить його рейтинг серед інших міст України. Також запланована здача в експлуатацію інклюзивного Центру для навчання дітей з особливими потребами. На цю благородну справу з місцевого бюджету вже виділено 6 мільйонів гривень. До речі, не можна випускати з поля зору і такий важливий напрямок, як покращення стану доріг по усій території Лиманської ОТГ: на їх капітальний ремонт та грейдерування виділяється 8 мільйонів гривень. А от що стосується медицини, то буде профінансовано придбання імпортного обладнання для відділення хірургії Центральної районної лікарні — це майже 7,5 мільйона гривень.

Яке обладнання мається на увазі?

— Зокрема, йдеться про лапароскопічну стійку для виконання операцій, апарат штучної вентиляції, фіброгастроендоскоп з відеофіксацією результатів діагностики, 12-канальний холтерівський добовий монітор, приліжковий монітор пацієнта та стіл операційний електрогідравлічний. Це обладнання, як ви розумієте, вкрай потрібне для удосконалення рівня медичних послуг. Також у поточному році оздоровимо капітальним ремонтом три ФАПи й амбулаторії.

Ви оприлюднили вельми позитивну інформацію. А що ще заплановано на 2020 рік?

— Є нагальна потреба капітального ремонту адмінбудівель у трьох населених пунктах Лиманської ОТГ — Рубцях, Тернах та Зарічному. Відповідні роботи намічено здійснити у поточному році. Точніше, вони будуть здійснені, на що виділяється 1 мільйон 200 тисяч гривень. Також можу сповістити, що, згідно з обласною програмою, з нашого боку на умовах 50/50 відбудеться фінансування у розмірі 250 тисяч гривень. Ці кошти підуть на створення та облаштування наметових майданчиків для відпочинку дітей. Ще важливо акцентувати увагу на такому аспекті. З бюджету громади виділяється майже мільйон гривень на страхування будівельно-монтажних робіт, авторський нагляд послуг банку та обслуговування банківських рахунків за проектами, які увійшли до Міжнародної програми співпраці з Європейським інвестиційним банком та Надзвичайної кредитної програми для відновлення України.

Перепрошую, Петре Федоровичу, а про які проекти йдеться?

— Оскільки Надзвичайна кредитна програма, про яку вже говорилось, є багатовекторною та спрямованою на подолання наслідків конфлікту на Донбасі — власне, як і на покращення стану інфраструктури, недофінансованої ще у минулі часи, то нині мова йде про наступні об’єкти. Це загальноосвітні школи №2, №3 та №4. Саме ці навчальні заклади включені до проектів капітальних ремонтів, котрі мають бути виконані на рівні, який відповідає сучасним вимогам. Можу також додати, що європейські ділові партнери вже побували у нас, оглянули ці об’єкти, ознайомились з проектно-кошторисною документацією. Звісно ж, зарубіжні інвестори ретельно моніторять процес фінансових витрат. Це стосується будь-якої програми, будь-якого проекту.

Окрім того, у наших планах на поточний рік є капітальний ремонт вулиці Комарова у Лимані, і на ці роботи вже виділено 10 мільйонів гривень. Також буде профінансоваий у сумі 1 мільйон 100 тисяч гривень капітальний ремонт мереж зовнішнього освітлення на п’яти вулицях мікрорайону Зелений Клин. До того ж, заплановане надання відповідних коштів на розробку проектно-кошторисної документації з капітального ремонту ліфтів у шести багатоповерхівках, виготовлення сучасних в’їзних стел на автошляхах, встановлення 40 нових зупинок громадського транспорту як у старостинських округах, так і у місті Лиман. Як бачите, маємо чітко окреслені перспективи на найближче майбутнє.

Шановний Петре Федоровичу, яка наразі складається ситуація з підтримкою малого та середнього бізнесу?

— Перш ніж відповісти на це запитання, бажано зробити невеликий екскурс у новітню історію нашої громади. Так от, з 2017 року розпочала свою роботу регіональна підтримка малого та середнього підприємництва. І, що примітно, за період 2017-2018 років за вказаною програмою, профінансованою на 9,6 мільйона гривень, є 20 переможців у різноманітних конкурсних проектах. Зазначу, реалізація останніх восьми проектів завершена у 2019 році, і тепер підприємницька діяльність ведеться без моніторингу з боку відповідного керівництва області. До речі, загалом усі підприємці створили 41 нове робоче місце. А в якості успішних можна назвати такі проекти, як, скажімо, підключення до інтернет-мережі у сільській місцевості, виробництво металевих дверей, надання послуг з ремонту автошин та дисків. Між, іншим, автомобільними послугами зайнявся один з учасників АТО, який відкрив профільну майстерню просто на власному подвір’ї.

Дуже цікаві та красномовні факти. Тут мимоволі пригадаєш афоризм знаменитого Джона Рокфеллера: «Ваше благополуччя залежить від власних рішень». Підприємці, про яких ви щойно говорили, та їхні колеги досягли успіху завдяки прагненню до нього та чітко вибудуваній стратегії дій. А от у чому, на ваш погляд, полягає успіх Лиманської об’єднаної територіальної громади?

— Як театр починається з вішалки, так і успіх нашої — власне, як і будь-якої територіальної громади починається з її бренда. Він, тобто бренд, має бути динамічним, привабливим. Це, так би мовити, наша візитівка — яскрава, оригінальна, яка презентується колегам з інших територіальних громад, зарубіжним гостям та потенційним інвесторам. І от порівняно нещодавно ми оголошували конкурс на розробку бренда Лиманської об’єднаної територіальної громади. Ця ідея була успішно реалізована — неодмінно з урахуванням особливостей нашої території, або, інакше кажучи, найбільш визначних пам’яток Лиманщини, і, безперечно, її відомих людей. В результаті ми маємо динамічний бренд з розробленим інвест-паспортом та покроковою маркетинговою стратегією, яка працюватиме на імідж Лиманської ОТГ не лише у межах області, країни, але й серед закордонних ділових партнерів.

Між іншим, наша громада вже була представлена на престижній київській виставці «Схід-Експо», де отримала досить високу оцінку. Динамічність нашого бренду й логотипу полягає, зокрема, у зображенні двох вертикальних стрічок, що символізують пульс Лиманщини як транспортних воріт Донбасу, а внизу надруковані слова «Гостинна і відкрита». Саме ці риси якнайкраще характеризують наш регіон та його людей — привітних, доброзичливих, гостинних і відкритих. Що, як ви знаєте, й підтвердилось, коли населення Лиману зросло фактично удвічі через наплив внутрішньо переміщених осіб. До речі, цікаво й те, що розроблена імерсивна подорож Лиманщиною. Іншими словами, такі подорожі мають віртуальний характер, є спеціальні тревел-бокси з зашифрованими QR-кодами. Після сканування того чи іншого коду відкривається одна з чудових локацій Лиманщини. Між іншим, Лиманська об’єднана територіальна громада — перша у Донецькій області, яка отримала власний бренд та логотип. Отакий він, наш шлях до успіху у сучасних умовах.

Щиро вдячний вам, Петре Федоровичу, за вельми змістовне інтерв’ю.

Вітольд Надєждін

Не пропускайте ни одной новости, подписавшись на наш канал в Telegram.