Верховна Рада змінила Виборчий Кодекс: як проходитимуть вибори 25 жовтня

87

Остаточно та офіційно Верховна Рада призначила місцеві вибори на 25 жовтня. Слідом за ними ухвалила 16.07.2020 й зміни до Виборчого кодексу – політичний компроміс, казали в кулуарах, бо новації подобалися далеко не всім.

Верховна Рада України ухвалила в цілому проект закону №3485 про внесення змін до деяких законів щодо вдосконалення виборчого законодавства.

Відповідний законопроєкт підтримали 308 народних депутатів. Закон вносить зміни в Виборчий Кодекс. Зокрема, передбачені коригування в розділи Кодексу про вибори президента, парламентських і місцевих виборах. І хоча змін та доповнень до існуючого Кодексу прийнято дуже багато, слід звернути увагу на деякі з них більш детально.

На що слід звернути увагу:

  1. Закон забороняє проведення передвиборної агітації або надання виборцям, закладам, установам, організаціям грошей, подарункових сертифікатів, продуктів харчування і спиртних напоїв, товарів.
  2. Також заборонено і надання пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних і нематеріальних активів, у тому числі від імені благодійних організацій, засновниками або членами яких є кандидат (кандидати), партія (місцева організація партії).
  3. Першим у територіальному виборчому списку відповідної організації партії розміщують кандидата, включеного до такого списку під першим номером.
  4. У законі передбачили, що кандидати в депутати, які отримали кількість голосів виборців, дорівнює чи перевищує 25% розміру виборчої квоти, розміщуються після першого номера списку за зменшенням відсотків голосів виборців, які підтримали кандидата в депутати.

При рівному відсотку голосів місце вище займає кандидат, розташований вище в територіальному виборчому списку кандидатів від організації партії. Потім у списку розміщуються інші кандидати в черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів.

  1. Позачергові місцеві вибори, проміжні, перші, додаткові проводитимуться двічі на рік — в останню неділю березня і останню неділю жовтня. Тобто, всі місцеві вибори, які не є черговими, у всіх населених пунктах будуть проводитися в один день — або навесні, або восени.
  2. Пропонується цифровізація виборчого процесу: штаби зможуть онлайн подавати документи, реєструвати кандидатів, довірених осіб, спостерігачів. З’явиться можливість використання електронного підрахунку голосів.
  3. Встановлюються і механізми боротьби з так званими «двійниками» під час президентських виборів.
  4. Також збільшуються санкції за злочини і адміністративні правопорушення у сфері виборчого законодавства, встановлюється відповідальність за підробку документів та інші порушення.
  5. Серед змін – зменшення виборчої застави у 9 разів. Це дасть можливість позмагатися на виборах на посаду місцевого голови не надто грошовитим кандидатам, кажуть депутати.
  6. Слід зазначити, що місцеві вибори 25 жовтня не відбудуться в окупованому Росією Криму і непідконтрольних уряду районах Донецької і Луганської областей. Їх призначать окремим законом після припинення російської агресії і виведення незаконних збройних формувань.
  7. Також Кабмін та Центральна виборча комісія повинні розробити заходи та рекомендації, спрямовані на запобігання поширення COVID-19, під час виборів 25 жовтня.
  8. Уважним слід бути і з бюлетенем. Його вигляд депутати оновили, та все ж розібратися буде нелегко.

Бюлетень поділять на 2 колонки. У першій – список партій, навпроти обраної потрібно поставити галочку. Біля неї ж – порядковий номер обраного депутата. Імена кандидатів будуть зазначені праворуч від назви політсили.

Олексій Кошель, голова Комітету виборців України, зазначив, що внесені за 100 днів до виборів зміни у законодавство можуть внести хаос у виборчий процес.

Фахівці в галузі права, політологи та експерти наголошують на тому, що прийняті зміни у законодавство про вибори перекроюють цю систему, що ризикує обернутися політизацією та закріпаченням місцевих еліт (рад та мерів міст) всеукраїнськими партіями, а також — повною втратою впливу на політичний процес на місцях власне сільських жителів. Незавершена децентралізація, яку намагається перекроїти під себе, окрилений новим законом про добровільне об’єднання громад Кабмін може збурити та налаштувати проти центру регіони.

Як зазначає AgroPolit.com, у законопроекті №3485 є, як мінімум, п’ять підніжок демократичному місцевому самоврядуванню.

Перша — зниження партійного порогу на місцях.

У містах з населенням від 15 тис. осіб вибори згідно законопроекту 3485 пропонують проводити за пропорційною системою за відкритими списками.

Небезпечний наслідок. Тож фактично лише у малих населених пунктах залишається можливість висування кандидатів самовисуванцем. Всі решта кандидатів у депутати рад та мери познайомляться із практикою «саморабування», або — партійного закріпачення. Адже майбутні місцеві депутати та мери будуть змушені іти на поклон до партійних вождів, аби потрапити в місцеву політику.

Друга — застава для всіх кандидатів.

Законопроект №3485 запроваджує заставу для кандидатів, які йтимуть за мажоритаркою (раніше цього не було) в розмірі 20% від мінімальної зарплатні. Для висуванців за партійними списками (великі міста) застава зменшиться в чотири рази. Так на кожні 10 тис. виборців у містах з більше 90 тис. населення кожній партії (за своїх майбутніх депутатів у міськраді) на старті виборів доведеться спочатку викласти одну мінімальну зарплатню (зараз 4723 грн), а за мера — близько 1 млн грн.

Небезпечний наслідок. Поглиблення розшарування населення на рівні ОТГ (адже перспективні плани по Україні вже всі затверджені, тобто утворення ОТГ не уникнути)  — на сільське та міське. При чому інтереси сільських жителів відправлять на другий план, або й взагалі не враховуватимуть, якщо місцеві органи влади обиратимуться за пропорційною системою. Чому? Природньо, що частка сільських жителів у населених пунктах у категорії населених пунктів від «15 тис. осіб» зменшується, тож шанси провести свого депутата чи мера у них стрімко падають. Подібний негативний наслідок уже спостерігався після виборів 2015 року.

Третя — легалізація впливу депутатських груп на місцеве самоврядування.

Законопроект №3485 пропонує посилити роль депутатських груп (об’єднання позапартійних народних депутатів) у місцевому виборчому процесі. Наразі ці групи можуть формуватися лише для роботи в парламенті (наразі їх дві — «За майбутнє» і «Довіра»), але поза ним вони не діють. Однак, законопроектом 3485 пропонує розширити їх сферу: депутатські групи зможуть впливати на формування виборчих комісій за умови укладення ними угоди про співпрацю з однією партією.

Небезпечний наслідок. Пропозиція порушує стандарти створення комісій і загрожує поширенню політичної корупції.

Четверта — посилення ролі обласних партійних організацій.

Законопроект №3485 пропонує дозволити обласним організаціям партій висувати кандидатів на місцевих міських виборах і подавати кандидатури до складів виборчкомів замість міських і районних організацій, якщо останні відсутні в структурі партії.

Небезпечний наслідок. Фактично йдеться про закріплення централізації внутрішньопартійних процесів і відмову політичних партій від створення і розвитку місцевих організацій.

П’ята — IT-підрахунки результатів виборів.

Законопроект №3485 вводить практику використання інноваційних технологій у виборчому процесі, таких як голосування на ділянці за допомогою комп’ютера; підрахунок голосів за допомогою електронних систем та інше, подачу документів кандидатами в режимі онлайн.

Небезпечний наслідок. Є побоювання, що це може стати механізмом для маніпуляцій при підрахунку голосів, адже процедура проведення не зрозуміла і поки що дуже умовна.

Що стосується ВПО, то Центральна виборча комісія запустила електронний сервіс для зміни виборчої адреси онлайн.

«До 9 вересня кожен українець, який постійно проживає не за місцем реєстрації (в тому числі внутрішньо переміщені особи), зможе змінити місце голосування онлайн. Так, усі українці зможуть проголосувати на місцевих виборах за місцем фактичного проживання», — повідомили в ЦВК.

Як зазначається, для того, щоб змінити виборчу адресу, потрібно подати заяву через особистий кабінет виборця та підвантажити один з наступних документів:

  • довідку ВПО;
  • договір оренди житла;
  • документ про право власності на житло;
  • документ, який засвідчує здійснення виборцем підприємницької діяльності за певною адресою;
  • документ, що засвідчує перебування у шлюбі або у родинних відносинах з особою, місце проживання якої зареєстровано за певною адресою;
  • документ, який засвідчує здійснення виборцем догляду за особою, місце проживання якої зареєстровано за певною адресою.

Повідомляється, що ідентифікація та підпис заяви здійснюються за допомогою електронного підпису.

Крім того, зазначена виборча адреса буде визначена як постійна та не підлягає повторній зміні протягом наступних 6 місяців. Подати заяву можна на сайті Державного реєстру виборців (у особистому кабінеті виборця).

Читайте также: Приняты изменения в правила регистрации места проживания детей в возрасте до 14 лет.

Не пропускайте ни одной новости, подписавшись на наш канал в Telegram.